Tips om markedsføring på nett

seo sem nett

Markedsføring på web

Hvordan skal du markedsføre din nettside på nett? Les tips om søkemotorer, SEO, SEM, nettkataloger, sosiale medier og hvordan du kan markedsføre websiden på internett.

Hvordan skal du promotere din hjemmeside på web? Markedsføring på internett er et stort felt med forskjellige nettbaserte aktiviteter for å promotere et nettsted. Man kan markedsføre nettsiden på nett via bannerannonser, linker, søkemotorer, tekstannonser, nettkataloger og sosiale medier.

Her kan du lese om de viktigste formene for nettbasert reklame i Norge og hvilke av typene webreklame som du kan bruke for å gjøre nettsiden mer besøkt og selge mer.

Bannerannonser

Bannerannonser er effektiv for profilering og merkevarebygging, men bannerannonser har lav klikkrate. Bannerannonser kan likevel være kostnadseffektive om du betaler for antall klikk og ikke eksponeringer. Vanligvis kjører man bannerkanpanjer gjennom Google AdWords, men også andre banner nettverk som Media.net (Yahoo og Bing) samt AdSupply kan være effektive.

VG Quicklinks

Nettadressen vg.no er en av landets mest besøkte, VG Quicklinks gir deg direkte tilgang til disse kundene. Denne nettreklamen har et kostnadseffektivt annonseformat, passer bl.a. for mindre kampanjer og spiss markedsføring.

 

Søkemotorer

Google er den største søkemotoren i Norge, men det finnes andre store søkemotorer som Bing og Yahoo. Det er faktisk over 40 søkemotorer som daglig gir millioner av klikk til nettsider. Du kan markedsføre nettsiden i søkemotorer med SEM eller SEO. Les mer om markedsføring i søkemotorer.

Søkemotormarkedsføring (SEM)

I nettannonseringens verden er det nesten obligatorisk å være synlig på Google, Bing og Yahoo. Med relevante annonser i Google Adwords og Media.net, får du kvalitetstrafikk til ditt nettsted tilpasset ditt budsjett. Tekstannonser hos Media.net sitt nettverk vil også gi nettsiden din flere nye kunder. Les mer her om om markedsføring i søkemotorer.

Søkemotoroptimalisering (SEO)

Det er enkelt sagt fire steg til et søkemotoroptimalisert nettsted; en god publiseringsløsning (CMS-system), nettside struktur/brukervennlighet, relevant innhold og linker til ditt nettsted. Å være synlig i treffene på relevante søk er viktig. Les mer om norsk SEO på denne siden om søkemotoroptimalisering for Google.

Noen av de ledende leverandørene på søkemotormarkedsføring og søkemotoroptimalisering i Norge er Webrespons og Gunnar Andreassen.

Nettkataloger

Det er mange nettkataloger på markedet, men veldig få av nettkatalogene er verdt pengene. Du kan registrere nettsiden din i enkelte gratis nettkataloger, men også flere søkemotorvennlige nettkataloger som koster penger er vel verdt investeringen. Her er noen anbefalte norske nettkataloger:

BedriftsGuiden.no

Bedriftsbasen

Lenkeguiden

Sosiale medier (SMO)

Sosiale medier kan være er en enkel, rask og kostnadseffektiv måte å generere kunder på. Dessuten kan man faktisk yte kundeservice samtidig som man tjener penger online med soaiale medier som Facebook, Twitter eller Linkedin.

Vil du ha flere Facebook fans, Twitter følgere, Google+ følgere eller Instagram følgere? Les mer på denne siden om markedsføring i sosiale medier.