Online markedsf√łring med Instagram

instagram

Nå ut til andre med Instagram.

Instagram er en gratis foto/video delingstjeneste og sosialt nettverk som ble lansert i oktober 2010. Tjenesten gj√łr det mulig for brukere √• ta et bilde eller en kort videosnutt, legge til enkle effekter, og deretter dele det med andre Instagram-brukere som er koblet til det sosiale nettverket. Instagram har over 100 millioner registrerte brukere.

Et s√¶rtrekk er at det begrenser bilder og video til en kvadratisk form, i motsetning til 4:3 vanligvis brukt av mobiltelefon kameraer. Appene er tilgjengelige via iTunes App Store og Google Play. Instagram ble i august 2012 kj√łpt opp av Facebook som har integrert tjenesten i sitt sosiale nettverk.

Instagram har mange brukere og antallet er √łkende. Instagram lar deg dele bilder med en enkel app som kan brukes p√• tvers av plattformer. Appen gj√łr at selv noen som vet ikke vet opp-ned p√• et kamera eller videokamera kan ta fantastiske bilder.

Men hvordan kan du bruke Instagram i markedsf√łrings√łyemed? Med Instagram kan du ta bilder med din smarttelefon og dele disse bildene umiddelbart p√• Twitter, Facebook, Flickr og Foursquare. Applikasjonen sparer deg for mye tid hvis du bruker bilder i din sosiale medier markedsf√łring.

Her er en nettside om forklarer deg hvordan du bruker Instagram til markedsf√łring og tjener penger med Instagram: InstaProfitGram. Sjekk ogs√• nettsiden ProfitGram.

Få kommentarer på Instagram

Instagram kan v√¶re et flott verkt√ły for √• engasjere m√•lgruppen. Du kan f.eks. bruke Istagram til √• f√• kommentarer. Knips et bilde av noe nytt du bruker eller virksomheten tilbyr, og sp√łr hva folk synes. De fleste folk bruker Instagram til √• gj√łre akkurat dette. Den eneste forskjellen er at de er ikke bedrifter, de bare deler kule ting med venner. Bruk denne tiln√¶rmingen, og du vil f√• de samme resultatene.

En enda bedre m√•te √• f√• dine kunder eller fans involvert p√• er √• ha foto-konkurranser. Velg et tema og f√• dem til √• sende inn sine bilder og legge dem ut p√• Instagram. Gi vinneren (den personen med flest liker, etc.) en god bel√łnning. Det flotte med dette er at du ogs√• vise frem et produkt, og dette vil bety salg. Du kan ogs√• kj√łpe Instagram f√łlgere.

Gode Instagram vaner

Alle sosiale nettverk har retningslinjer for bruk, og det samme gjelder for bruk av Instagram. Her er noen generelle vaner som vil forbedre dine markedsf√łringstiltak:

  • Skriv bildetekst: et bilde er verdt tusen ord, men en relevant bildetekst kan forbedre ditt budskap.
  • Bruk hashtags: gj√łr det enkelt for andre brukere √• finne deg ved √• merke innholdet med relevante s√łkeord.
  • Post de beste bildene: del de pengeste bildene, i tillegg kan du bruke andre apper for √• ta bildene til neste niv√•.
  • Post ofte: du trenger ikke √• dele et bilde hver time p√• dagen men del ofte for √• bygge en fanskare.

Skap engasjement med Instagram

For √• f√• best mulig utnyttelse av Instagram som markedsf√łringskanal b√łr du skape engasjement hos dine f√łlgere. Her er tipsene for effektiv dialog:

  • Tag relevante folk i bildeteksten.
  • Gi vennlige kommentarer.
  • F√łlg relevante brukere.
  • Lik andres bilder.
  • Svar p√• sp√łrsm√•l.

Husk at bilder er viktig for merkevarebygging p√• sosiale medier. De vil kanske ikke gi deg flere salg p√• kort sikt men kan gi engasjement og verdifull profilering i markedet. Dine bilder vil ogs√• dukke opp p√• s√łkemotorer som Google, Bing og Yahoo, derfor er det viktig √• optimalisere bildene du tar, dvs. sette s√łkeordene i hashtags, navn og beskrivelser.