Online markedsfĂžring med Instagram

instagram

NĂ„ ut til andre med Instagram.

Instagram er en gratis foto/video delingstjeneste og sosialt nettverk som ble lansert i oktober 2010. Tjenesten gjĂžr det mulig for brukere Ă„ ta et bilde eller en kort videosnutt, legge til enkle effekter, og deretter dele det med andre Instagram-brukere som er koblet til det sosiale nettverket. Instagram har over 100 millioner registrerte brukere.

Et sĂŠrtrekk er at det begrenser bilder og video til en kvadratisk form, i motsetning til 4:3 vanligvis brukt av mobiltelefon kameraer. Appene er tilgjengelige via iTunes App Store og Google Play. Instagram ble i august 2012 kjĂžpt opp av Facebook som har integrert tjenesten i sitt sosiale nettverk.

Instagram har mange brukere og antallet er Þkende. Instagram lar deg dele bilder med en enkel app som kan brukes pÄ tvers av plattformer. Appen gjÞr at selv noen som vet ikke vet opp-ned pÄ et kamera eller videokamera kan ta fantastiske bilder.

Men hvordan kan du bruke Instagram i markedsfÞringsÞyemed? Med Instagram kan du ta bilder med din smarttelefon og dele disse bildene umiddelbart pÄ Twitter, Facebook, Flickr og Foursquare. Applikasjonen sparer deg for mye tid hvis du bruker bilder i din sosiale medier markedsfÞring.

Her er en nettside om forklarer deg hvordan du bruker Instagram til markedsfÞring og tjener penger med Instagram: InstaProfitGram. Sjekk ogsÄ nettsiden ProfitGram.

FÄ kommentarer pÄ Instagram

Instagram kan vÊre et flott verktÞy for Ä engasjere mÄlgruppen. Du kan f.eks. bruke Istagram til Ä fÄ kommentarer. Knips et bilde av noe nytt du bruker eller virksomheten tilbyr, og spÞr hva folk synes. De fleste folk bruker Instagram til Ä gjÞre akkurat dette. Den eneste forskjellen er at de er ikke bedrifter, de bare deler kule ting med venner. Bruk denne tilnÊrmingen, og du vil fÄ de samme resultatene.

En enda bedre mÄte Ä fÄ dine kunder eller fans involvert pÄ er Ä ha foto-konkurranser. Velg et tema og fÄ dem til Ä sende inn sine bilder og legge dem ut pÄ Instagram. Gi vinneren (den personen med flest liker, etc.) en god belÞnning. Det flotte med dette er at du ogsÄ vise frem et produkt, og dette vil bety salg. Du kan ogsÄ kjÞpe Instagram fÞlgere.

Gode Instagram vaner

Alle sosiale nettverk har retningslinjer for bruk, og det samme gjelder for bruk av Instagram. Her er noen generelle vaner som vil forbedre dine markedsfĂžringstiltak:

  • Skriv bildetekst: et bilde er verdt tusen ord, men en relevant bildetekst kan forbedre ditt budskap.
  • Bruk hashtags: gjĂžr det enkelt for andre brukere Ă„ finne deg ved Ă„ merke innholdet med relevante sĂžkeord.
  • Post de beste bildene: del de pengeste bildene, i tillegg kan du bruke andre apper for Ă„ ta bildene til neste nivĂ„.
  • Post ofte: du trenger ikke Ă„ dele et bilde hver time pĂ„ dagen men del ofte for Ă„ bygge en fanskare.

Skap engasjement med Instagram

For Ä fÄ best mulig utnyttelse av Instagram som markedsfÞringskanal bÞr du skape engasjement hos dine fÞlgere. Her er tipsene for effektiv dialog:

  • Tag relevante folk i bildeteksten.
  • Gi vennlige kommentarer.
  • FĂžlg relevante brukere.
  • Lik andres bilder.
  • Svar pĂ„ spĂžrsmĂ„l.

Husk at bilder er viktig for merkevarebygging pÄ sosiale medier. De vil kanske ikke gi deg flere salg pÄ kort sikt men kan gi engasjement og verdifull profilering i markedet. Dine bilder vil ogsÄ dukke opp pÄ sÞkemotorer som Google, Bing og Yahoo, derfor er det viktig Ä optimalisere bildene du tar, dvs. sette sÞkeordene i hashtags, navn og beskrivelser.