Online markedsføring med Instagram

instagram

Nå ut til andre med Instagram.

Instagram er en gratis foto/video delingstjeneste og sosialt nettverk som ble lansert i oktober 2010. Tjenesten gjør det mulig for brukere å ta et bilde eller en kort videosnutt, legge til enkle effekter, og deretter dele det med andre Instagram-brukere som er koblet til det sosiale nettverket. Instagram har over 100 millioner registrerte brukere.

Et særtrekk er at det begrenser bilder og video til en kvadratisk form, i motsetning til 4:3 vanligvis brukt av mobiltelefon kameraer. Appene er tilgjengelige via iTunes App Store og Google Play. Instagram ble i august 2012 kjøpt opp av Facebook som har integrert tjenesten i sitt sosiale nettverk.

Instagram har mange brukere og antallet er økende. Instagram lar deg dele bilder med en enkel app som kan brukes på tvers av plattformer. Appen gjør at selv noen som vet ikke vet opp-ned på et kamera eller videokamera kan ta fantastiske bilder.

Men hvordan kan du bruke Instagram i markedsføringsøyemed? Med Instagram kan du ta bilder med din smarttelefon og dele disse bildene umiddelbart på Twitter, Facebook, Flickr og Foursquare. Applikasjonen sparer deg for mye tid hvis du bruker bilder i din sosiale medier markedsføring.

Her er en nettside om forklarer deg hvordan du bruker Instagram til markedsføring og tjener penger med Instagram: InstaProfitGram. Sjekk også nettsiden ProfitGram.

Få kommentarer på Instagram

Instagram kan være et flott verktøy for å engasjere målgruppen. Du kan f.eks. bruke Istagram til å få kommentarer. Knips et bilde av noe nytt du bruker eller virksomheten tilbyr, og spør hva folk synes. De fleste folk bruker Instagram til å gjøre akkurat dette. Den eneste forskjellen er at de er ikke bedrifter, de bare deler kule ting med venner. Bruk denne tilnærmingen, og du vil få de samme resultatene.

En enda bedre måte å få dine kunder eller fans involvert på er å ha foto-konkurranser. Velg et tema og få dem til å sende inn sine bilder og legge dem ut på Instagram. Gi vinneren (den personen med flest liker, etc.) en god belønning. Det flotte med dette er at du også vise frem et produkt, og dette vil bety salg. Du kan også kjøpe Instagram følgere.

Gode Instagram vaner

Alle sosiale nettverk har retningslinjer for bruk, og det samme gjelder for bruk av Instagram. Her er noen generelle vaner som vil forbedre dine markedsføringstiltak:

  • Skriv bildetekst: et bilde er verdt tusen ord, men en relevant bildetekst kan forbedre ditt budskap.
  • Bruk hashtags: gjør det enkelt for andre brukere å finne deg ved å merke innholdet med relevante søkeord.
  • Post de beste bildene: del de pengeste bildene, i tillegg kan du bruke andre apper for å ta bildene til neste nivå.
  • Post ofte: du trenger ikke å dele et bilde hver time på dagen men del ofte for å bygge en fanskare.

Skap engasjement med Instagram

For å få best mulig utnyttelse av Instagram som markedsføringskanal bør du skape engasjement hos dine følgere. Her er tipsene for effektiv dialog:

  • Tag relevante folk i bildeteksten.
  • Gi vennlige kommentarer.
  • Følg relevante brukere.
  • Lik andres bilder.
  • Svar på spørsmål.

Husk at bilder er viktig for merkevarebygging på sosiale medier. De vil kanske ikke gi deg flere salg på kort sikt men kan gi engasjement og verdifull profilering i markedet. Dine bilder vil også dukke opp på søkemotorer som Google, Bing og Yahoo, derfor er det viktig å optimalisere bildene du tar, dvs. sette søkeordene i hashtags, navn og beskrivelser.