Hvordan bruke Google Analytics

google analytics

Analyser trafikken med Google Analytics.

Dine potensielle kunder unders√łker, sammenligner og vurderer kj√łp p√• flere forskjellige nettsider. Dermed kan analyse av webtrafikken og m√•ling av bare kj√łp eller konverteringer p√• din nettside eller nettbutikk gi deg et mangelfullt bilde, og du g√•r glipp av viktig informasjon om hvordan du n√•r ut til kundene dine.

Google Analytics er det ledende analyseverkt√łyet for trafikk p√• internett og gj√łr det enkelt √• se n√¶rmere p√• dataene dine.

Standardrapporter gj√łr det ogs√• enkelt √• m√•le og forst√• deltakelsen p√• nettstedet ditt. I tillegg kan du med noen klikk lage tilpassede rapporter og identifisere viktige data.

Rapportering i sanntid

En fordel med analyseverkt√ły som Google Analytics er at men kan m√•le aktiviteten mens den p√•g√•r, du kan se hvor mange som er p√• nettstedet, hvor de kom fra og hva de ser p√•. Med rapportering i sanntid f√•r du vite om dagens markedsf√łring genererer trafikk, om nytt innhold p√• nettstedet er popul√¶rt, og du kan se den umiddelbare effekten av blogginnlegg, Facebook og Twitter.

Sosiale rapporter

Interaktivitet med ulike sosiale nettsider har blitt en viktig del av markedsaktivitetene, derfor er det viktig √• m√•le den. Med sosiale rapporter i Google Analytics kan du m√•le effekten sosiale medier har p√• konverteringene og forretningsm√•lene dine. Integrerte data fra nettsiden og sosiale data gir en god oversikt over innholdet og interaksjonen med sosiale medier. Det kan v√¶re avgj√łrende √• vite hvilke sosiale nettverk som er viktige for nettsiden og merkevaren din.

Sosiale kilder-rapporten i Google Analytics viser banen som bes√łkende fra sosiale medier tok gjennom nettstedet og beregner deltakelse- og konverteringstall for de forkjellige sosiale mediene.

Analyse av mobilbruk

Bruken av smarttelefoner som iPhone og nettbrett som iPad √łker stadig. √Ö forst√•¬†hvordan¬†mobile nettsteder, apper og mobile annonser gir deg mer trafikk og flere kunder blir stadig viktigere. Med Google Analytics kan man enkelt gj√łre m√•linger av mobile nettsteder, apper og bes√łk fra mobiltelefoner, smarttelefoner og nettbrett.

Måling av konverteringer og ROI
Med konverteringspakken i Google Analytics kan du g√• ut over analyse av antall sidevisninger og bes√łkende. Du f√•r rapporter om hvordan de digitale markedsf√łringskanalene fungerer sammen for √• bringe bes√łkende til nettsiden. Man kan m√•le konverteringer som kontaktskjema, abonnement av nyhetsbrev, salg og andre handlinger som er nyttige.

Kunnskapen om hvordan du skaper best mulig relevant innhold for kunder gir deg best mulig ROI (Retur On Investment) av dine markedsaktiviteter. Da kan du lettere m√•lrette effektive markedsf√łringskampanjer som n√•r frem til potensielle kunder, uansett hvilken mediekanal de bruker.¬†Dermed blir det mye enklere √• justere nettsiden og markedsaktiviteter for √• oppn√• dine forretningsm√•l.

Hvordan bruke Google Analytics

Google Analytics er et avansert verkt√ły for m√•ling og analyse av trafikken p√• nettsiden, bloggen eller nettbutikken din. Man har mange ulike valg og avanserte funksjoner som kan gj√łre bruken vanskelig. Pr√łv Seriously Simple Analytics som viser deg hvordan du bruker Google Analytics raskt og enkelt.