6 grunner for digital markedsfĂžring

digital markedsfĂžring
6 grunner til at du trenger digital markedsfĂžring.

De fleste har hÞrt om grafisk design som blir brukt av reklamebyrÄer for Ä fremme et produkt, en tjeneste, en bedrift og mye mye mer.

Det er den visuelle utformingen av det som skal knytte en bestemt logo, forklaring, tegning, utfoming osv. til markedsfĂžringen. Ja, rett og slett reklame! Webdesign spenner over mye mere enn grafisk design.

Webdesign er en del av bedriftens profil pĂ„ samme mĂ„te som skilt og annonser, men webdesign er mye mer enn bare utforming. Det er en ny mĂ„te Ă„ drive butikk pĂ„, og en ny mĂ„te Ă„ drive markedsfĂžring pĂ„, nemlig digital markedsfĂžring. Her er 6 gode grunner til at du trenger digital markedsfĂžring.

1. Det handler om sekunder

Det er ikke bare Ä slenge inn en tegning av en butikk pÄ nettsiden din, sÄ vet alle hva det dreier seg om. Det skal kunne brukes ogsÄ. Det ikonet du ser overalt av en handlevogn nÄr du skal betale i en nettbutikk, det er et resultat av god webdesign. Og brukes nÄ av nesten alle.

Hvis du skal kjĂžpe en flybillett eller bestille ei natt pĂ„ hotell i Oslo, ser du gjerne en logo av hhv. et fly/billett eller en seng – det er et resultat av godt webdesign. Disse eksemplene er gode, fordi de viser at du kan relatere til dem umiddelbart. Og du har garantert vĂŠrt borti dem.

2. Brukervennlighet

NÄr et design er laget, skal det kodes. Kodingen kan vÊre en lang prosess som skal sÞrge for at grafikken som skal vÊre pÄ siden, kan brukes i de stÞrste nettlesere, og kan brukes pÄ alle plattformer som mobil, PC, nettbrett, HD TV og mange andre.

Hvis ikke nettsiden er optimalisert for dette, vil nettsiden din vises i helt feil stÞrrelse, bli umulig Ä navigere i og brukeren gÄr videre til en annen nettside.

3. Ha en strategi

Digital markedsfÞring uten en strategi er som Ä kjÞre bil uten mÄl og mening. Du kan ikke planlegge, vet ikke hvilke mÄl du skal ha underveis, hvilken retning du skal gÄ, og det faller pÄ seg selv.

Ha en klar strategi for hvor du vil at nettstedet skal nÄ ut. Ha en plan for markedsfÞringen din pÄ sosiale medier, e-post lister, reklame, framtidige oppgraderinger og utvikling. Det gjÞr at du beholder en viss oversikt.

4. Benchmarking

Benchmarking er Ă„ sammenligne bedriften din med konkurrenter som gjĂžr det best i samme segment. GjĂžr dette for Ă„ lĂŠre av deres suksess.

Det er en god grunn til at de oppfattes som den beste! Det kan vÊre alt fra utforming og anvendelighet pÄ produkter til brukerlÞsninger pÄ nettsiden, til hvordan de nÄr ut til sine brukere pÄ sosiale medier.

5. “Alle” gjĂžr det

Vi lever i en konkurranseutsatt verden, hvor konkurransen din ikke nĂždvendigvis er begrenset av landegrenser. De fleste store bedriftene har en digital markedsfĂžring, og de om ikke har vil raskt falle ut.

Det handler om Ă„ ikke henge etter, men Ă„ fĂžlge trenden og vĂŠre der de gamle og nye kundene er.

6. Det fungerer

Digital markedsfĂžring fungerer! Tall viser at den mannen i gata i gjennomsnitt! bruker opp imot 4 timer hver dag pĂ„ internett gjennom smarttelefonen og ytterligere 3 timer via PC – Det er mye. Veldig mye!

Det nytter ikke med reklameplakater langs veien hvis ingen ser de.